רוצה לתעד כאן את המועט המחזיק את המרובה
מליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב זיע”א
בסוף הלכות פסח, מופיעה כותרת – “ראשי פרקים”.
ושם מביא רבי נתן ניצוצי התנוצצות ממה שהתנוצץ לו
על פירוש הבטלר ה 6 [בלי הידיים] מהסיפור 7 בטלרס.
מבהיל הרעיון נורא נוראות למי שיש לו טיפה השגה
להבין היכן אחז האי גברא רבא שכל רז לא היה אניס ליה.
אני מביא את זה לכאן לטובת המעטים שכן יש להם
התנוצצות בחלק הסוד להבין עד היכן פירוש המעשיות,
וגם זאת באפס קצהו אביט.
תיעוד.
רָאשֵׁי פְּרָקִים:
קְצָת רְמָזִים עַל הַמַּעֲשֶׂה שֶׁל יוֹם הַשִּׁשִּׁי מֵהַשִּׁבְעָה בְּעֶטְלִירְשׂ שֶׁהָיָה לוֹ כֹּחַ בְּיָדָיו לְהוֹצִיא הַחִצִּים וְכוּ’ וְחָשַׁב שָׁם אַרְבָּעָה דְּבָרִים לְהוֹצִיא הַחִצִּים וְלִכְנֹס לְתוֹךְ הַחוֹמוֹת שֶׁל מַיִם עַל-יְדֵי כֹּחַ הַצְּדָקָה וְלֵידַע הַיּוּד מִינֵי דְּפִיקִין עַל-יְדֵי כֹּחַ הַחָכְמָה שֶׁבְּיָדָיו וּלְנַגֵּן הַיּוּד מִינֵי נְגִינָה עַל-יְדֵי הַכֹּחַ לַעֲשׂוֹת וְלַעֲצֹר הָרוּחַ סְעָרָה וְכוּ’. וְכֻלָּם בְּנֵי עֲשָׂרָה עֲשָׂרָה וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם. וְסִפֵּר מַעֲשֶׂה מֵהַבַּת מַלְכָּה שֶׁחָשַׁק בָּהּ הַמֶּלֶךְ שֶׁבָּרְחָה לְתוֹךְ הַיּוּד חוֹמוֹת שֶׁל מַיִם וְכוּ’ וְהוּא רוֹפֵא אוֹתָהּ. וְסוֹד זֹאת הַמַּעֲשֶׂה נִשְׂגָּב מִדַּעְתֵּנוּ מְאֹד מְאֹד, אַךְ כְּבָר נִתַּן לָנוּ רְשׁוּת מֵאִתּוֹ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְחַפֵּשׂ רְמָזִים כְּפִי יְכָלְתֵּנוּ, אַךְ עִם כָּל זֶה לֹא נֵדַע מִי וּמָה וְאֵימַת וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בַּסּוֹף. עַל-כֵּן אַצִּיג בְּרֶמֶז מַה שֶּׁמִּתְנוֹצֵץ בְּדַעְתִּי בְּעֶזְרַת ה’:
אות א
כִּי יֵשׁ אַרְבַּע עוֹלָמוֹת א”ב”י”ע ]אֲצִילוּת, בְּרִיאָה, יְצִירָה, עֲשִׂיָּה[ וְשָׁרְשָׁם אַרְבַּע אוֹתִיּוֹת הֲוָיָ”ה שֶׁהֵם בְּחִינַת אַרְבָּעָה שֵׁמוֹת ע”ב ס”ג מ”ה ב”ן, בְּחִינַת טַנְתָּ”א ]טְעָמִים, נְקֻדּוֹת, תַּגִּים, אוֹתִיּוֹת[, וּמֵהֶם נִמְשָׁכִין הָאַרְבָּעָה יְסוֹדוֹת ארמ”ע, ]אֵשׁ, רוּחַ, מַיִם, עָפָר[, שֶׁהֵם בְּחִינַת דצח”ם ]דּוֹמֵם, צוֹמֵחַ, חַי, מְדַבֵּר[, שֶׁכְּנֶגֶד זֶה הֵם אַרְבָּעָה חֶלְקֵי הַתְּפִלָּה, כִּי קָרְבָּנוֹת בַּעֲשִׂיָּה וְכוּ’. וּבִתְחִלָּה מְתַקְּנִים אוֹתָם בְּעוּבְדָא בְּסוֹד יִפְנֶה וְיִטֹּל יָדָיו וְצִיצִית וּתְפִלִּין שֶׁל יַד וְשֶׁל רֹאשׁ, (כַּמְבֹאָר כָּל זֶה בַּכְּתָבִים. וּמְבֹאָר בְּ”עֵץ חַיִּים” בִּתְחִלָּתוֹ שֶׁטְּעָמִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת ע”ב שָׁם אִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר כְּלָל, אַךְ עִקַּר הַתְחָלַת הִתְגַּלּוּת מִבְּחִינַת ס”ג, שֶׁהֵם בְּחִינַת נְקֻדּוֹת וְנִשְׁתַּלְשֵׁל מִבְּחִינָה לִבְחִינָה עַד שֶׁנִּתְגַּלֶּה בְּחִינַת שֵׁם בֵּ”ן וְשָׁם הָיְתָה הַשְּׁבִירָה. וְאַחַר כָּךְ נִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי אוֹר מַה הֶחָדָשׁ, שֶׁהוּא שֵׁם מַ”ה שֶׁנִּתְחַבֵּר עִם שֵׁם בֵּ”ן וּמֵהֶם נִתְהַוּוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף וְכָל עִסְקֵנוּ וַעֲבוֹדָתֵנוּ בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְוֹת לְתַקֵּן וּלְהַעֲלוֹת הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בֵּין הַקְּלִפּוֹת מִשְּׁבִירַת כֵּלִים, כִּי נִשְׁאֲרוּ רפ”ח נִיצוֹצוֹת שֶׁלֹּא נִתְבָּרְרוּ עֲדַיִן וְכוּ’. וְכָל זֶה הוּא סוֹד הַבַּת מַלְכָּה הַנַּ”ל שֶׁבָּרְחָה לַחוֹמוֹת שֶׁל מַיִם וְכוּ’, כִּי יָדוּעַ שֶׁעִקַּר הַבְּרִיאָה וְעִקַּר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָיָה בִּשְׁבִיל לְגַלּוֹת מַלְכוּתוֹ וּבִשְׁבִיל זֶה יָצְאוּ כָּל הַמְּלָכִים, אַךְ עַל-יְדֵי הַסִּיגִים נִשְׁבְּרוּ וּמִשָּׁם נִתְהַוּוּ הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא בִּשְׁבִיל הַבְּחִירָה. וְהַסִּיגִים וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא הֵם בְּחִינַת מַלְכוּת הָרְשָׁעָה שֶׁכְּנֶגֶד מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה הַחֲפֵצִים וְאוֹרְבִים תָּמִיד לִתְפֹּס לְעַצְמָן, בְּחִינַת כְּבוֹד הַבַּת מֶלֶךְ פְּנִימָה, כְּדֵי לְהַגְבִּיר מַלְכוּתָם חַס וְשָׁלוֹם, וּלְהַעְלִים מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה חַס וְשָׁלוֹם, וְכָל עִקַּר בְּרִיאַת הָעוֹלָם הָיָה בִּשְׁבִיל לְגַלּוֹת מַלְכוּתוֹ כַּיָּדוּעַ, כִּי מֵאָז נִתְאַוָּה שֶׁתִּהְיֶה שְׁכִינָתוֹ בַּתַּחְתּוֹנִים, עַל-כֵּן גַּם עַל בְּרִיאַת הָעוֹלָם הָיָה קִטְרוּג עֻזָּא וַעֲזָאֵל, מָה אֱנוֹשׁ וְכוּ’, וְהָיוּ חוֹלְקִים עַל הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ שֶׁאִי אֶפְשָׁר בְּלִי בְּרִיאַת הַגַּשְׁמִיִּים. וְכָל אֵלּוּ הַחוֹלְקִים יָנְקוּ מֵהַסִּיגִים שֶׁנִּמְשָׁכִין מֵהַשְּׁבִירָה שֶׁמֵּהֶם בְּחִינַת מַלְכוּת הָרְשָׁעָה. וּבְכָל מַלְכוּת שֶׁל שִׁבְעַת מַלְכֵי אֱדוֹם קַדְמָאִין דְּמִיתוּ בְּכָל פַּעַם נִתְפְּסָה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה לְמֶלֶךְ הָרִשְׁעָה בְּחִינַת מַלְכֵי אֱדוֹם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁל מַלְכוּת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בַּקְּלִפָּה שֶׁמֵּהֶם יְנִיקַת מַלְכֵי אֱדוֹם שֶׁתּוֹפְסִין נִיצוֹצוֹת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה. וּמֵאָז חוֹתֶרֶת הַבַּת מֶלֶךְ לִבְרֹחַ מֵהֶם עַד שֶׁבָּרְחָה לְתוֹךְ חוֹמוֹת שֶׁל מַיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַתִּקּוּן, בְּחִינַת אוֹר מַ”ה הֶחָדָשׁ, שֶׁהוּא כְּנֶגֶד יְסוֹד הַמַּיִם. וְעַל-כֵּן מַיִם מְטַהֲרִין מִכָּל הַטֻּמְאוֹת וְכוּ’:
אות ב
וְזֶה בְּחִינַת הוֹצָאוֹת הַחִצִּים, דְּהַיְנוּ שֶׁעוֹלִין מִטֻּמְאָה לְטָהֳרָה. וְהַחִצִּים הֵם בְּחִינַת הַקְּלִפָּה וְהַסִּיגִים שֶׁלֹּא נִתְבָּרְרוּ עֲדַיִן מִמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה. וּבְרִיחַת הַמַּלְכוּת לְתוֹךְ הַחוֹמוֹת שֶׁל מַיִם זֶה בְּחִינַת בְּרִיאַת הָעוֹלָם שֶׁעִקָּרוֹ מַיִם שֶׁנִּבְרְאוּ תְּחִלָּה וַעֲלֵיהֶם עוֹמֵד כָּל הָעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם”. וְכָל הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ הַכֹּל נִתְהַוָּה מִן הַמַּיִם שֶׁבָּרָא תְּחִלָּה. וְשָׁם נִתְהַוָּה כָּל הַבְּרִיאָה עַל-יְדֵי הָעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, עַל-כֵּן הֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה חוֹמוֹת. וְזֶה בְּחִינַת וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם, הֵם בְּחִינַת הַחִצִּים. ‘וְרוּחַ אֱלֹקִים’ דָּא רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה. ‘מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמַּיִם’, שֶׁלְּשָׁם בָּרְחָה. וְכָל עֲבוֹדַת הַצַּדִּיקִים וּכְלַל יִשְׂרָאֵל לְהוֹצִיא הַחִצִּים:
אות ג
וְזֶה בְּחִינַת עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, בְּחִינַת צוֹמֵחַ, שֶׁהוּא יְסוֹד הַמַּיִם, שָׁם עִקַּר הַבְּחִירָה, שֶׁהִיא בִּבְחִינַת מַיִם, בְּחִינַת טָהֳרָה, כִּי עָפָר בְּחִינַת בֵּ”ן, מַיִם בְּחִינַת מַ”ה. בִּתְחִלָּה עָלָה בַּמַּחֲשָׁבָה לִבְרֹא בְּמִדַּת הַדִּין, בְּחִינַת בֵּ”ן-עָפָר, שֶׁשָּׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַחִצִּים. רָאָה וְכוּ’ הִקְדִּים וְשִׁתֵּף וְכוּ’ בְּחִינַת מַ”ה רַחֲמִים וּבָרָא מִשְּׁנֵיהֶם. וְשָׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַבְּחִירָה, כִּי בִּבְחִינַת עָפָר לְבַד לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לְהִתְקַיֵּם וְעִקַּר הַתִּקּוּן יִהְיֶה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ וְכוּ’, אֲבָל גַּם עַתָּה כָּל עֲבוֹדַת הַצַּדִּיקִים בִּבְחִינָה הַנַּ”ל. וְזֶה בְּחִינַת קְרִיעַת יַם סוּף, בְּחִינַת וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה מִימִינָם וּמִשְּמֹאלָם. וּמַלְאַךְ הָאֱלֹקִים-הַשְּׁכִינָה, קִבְּלָה הַחִצִּים וְכוּ’. וְהֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת וַיַּמְרוּ עַל יָם וְכוּ’ וּתְחִלַּת הַשְּׁלִיחוּת לְפַרְעֹה לַהֲפֹךְ הַמַּיִם לְדָם וּלְבַסּוֹף הוֹצִיאָם עַל-יְדֵי קְרִיעַת יַם סוּף. כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ. וּמֹשֶׁה בְּעַצְמוֹ הוֹרִידוּהוּ לְתוֹךְ הַמַּיִם עַל שֵׁם הֶעָתִיד שֶׁצָּרִיךְ לְרַפְּאוֹת הַבַּת מַלְכָּה שֶׁבְּתוֹךְ הַמַּיִם, כִּי מַה שֶּׁהָיָה וְכוּ’ וּבַת פַּרְעֹה בְּחִינַת מַלְכוּת שֶׁנִּכְבְּשָׁה אֵצֶל מֶלֶךְ וְכוּ’, יָרְדָה לִרְחֹץ מִגִּלּוּלֶיהָ, כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִיהוּ. עֲשָׂרָה מִינֵי חִצִּים הֵם כְּלַל כָּל הַמְּנִיעוֹת מִן הַקְּדֻשָּׁה שֶׁמְּעַכְּבִים מִכָּל הַצְּדָדִים. יֵשׁ עַל-יְדֵי דִּבּוּרֵיהֶם וּפִתּוּיֵיהֶם שֶׁמַּכְנִיסִים חֲקִירוֹת וּכְפִירוֹת בָּאָדָם. וְיֵשׁ עַל-יְדֵי פִּתּוּיִּים לְתַאֲווֹת. וְיֵשׁ עַל-יְדֵי מִדּוֹת רָעוֹת כַּעַס וְגַדְלוּת וְכוּ’ וְיֵשׁ עַל-יְדֵי חִצִּים מַמָּשׁ שֶׁנִּלְחָמִים בְּחֶרֶב וְחִצִּים וְאֵינָם מַנִּיחִים לִכְנֹס לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְלַגְּבוּל הַקָּדוֹשׁ וְכוּ’. וּכְשֶׁחַס וְשָׁלוֹם מִתְקַבְּצִים כֻּלָּם יַחַד, זֶה בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי חִצִּים. וְכֻלָּם בְּחִינַת עָפָר שֶׁשָּׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא, בְּחִינַת וְנָחָשׁ עָפָר לַחְמוֹ. וְעַל-כֵּן אֲסוּרִים תּוֹלָעִים כָּל הַשּׁוֹרֵץ עַל הָאָרֶץ, כִּי בִּבְחִינַת בֵּ”ן שֶׁמִּשָּׁם בְּחִינַת עָפָר, שָׁם הָיָה עִקַּר הַשְּׁבִירָה. וְעִקַּר הַפְּגָם הוּא עַצְבוּת הֵפֶךְ הַשִּמְחָה. וְעַל-כֵּן רְפוּאָתָהּ עַל-יְדֵי שִׂמְחָה-עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה. עֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין הֵם בְּחִינַת נְקֻדּוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת בְּרִיאָה וְכוּ’, כִּי הַדְּפִיקִין הֵם בְּחִינַת נְקֻדּוֹת, (כַּמּוּבָא בַּתִּקּוּנִים שֶׁיֵּשׁ דֶּפֶק בְּחִינַת צֵירֵי וְכוּ’ וְזֶה הָיָה לוֹ כֹּחַ לִתֵּן חָכְמָה בְּיָדָיו לְהַמְּמֻנִּים, שֶׁהֵם הַשָּרִים וְהַמְמֻנִּים שֶׁבָּעוֹלָם, שֶׁכֻּלָּם הֵם בְּחִינַת מַלְכוּת וְהֵם חִזּוּק הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה אוֹ חֲלִישׁוּתָהּ חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַדֶּפֶק יוֹדְעִים אֵיךְ הַמַּלְכוּת וַחֲלִישׁוּתָהּ וּבְרִיאוּתָהּ. הַמְעַכֵּב רוּחַ סְעָרָה יוֹדֵעַ הַנִּגּוּן, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְגִינַת הַטְּעָמִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת ע”ב-אֲצִילוּת וְכוּ’, כִּי נְגִינַת הַטְּעָמִים הֵם עַל-יְדֵי הָרוּחַ שֶׁבְּכַנְפֵי רֵאָה, שֶׁהוּא הָרוּחַ צְפוֹנִית, רוּחַ נַיְחָא שֶׁבַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד. וּטְעָמִים ע”ב אֲצִילוּת וְכוּ’ כְּנֶגְדּוֹ בְּחִינַת מְדַבֵּר וְזֶהוּ, “רוּחַ סְעָרָה עֹשָׂה דְבָרוֹ”. בְּרֵאשִׁית בָּרָא-לֹא הָיָה צָרִיךְ לְהַתְחִיל וְכוּ’, אֶלָּא מִשּׁוּם כֹּחַ מַעֲשָׂיו. ‘כֹּחַ מַעֲשָׂיו’ דַּיְקָא, בְּחִינַת הַכֹּחַ שֶׁבַּיָּדַיִם, שֶׁעַל יָדוֹ כּוֹבְשִׁין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁשָּׁם עִקַּר הִתְגַּלּוּת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁעַכְשָׁיו מֻנַּחַת חֲלָשׁוּת בְּהַיַּמִּים וּנְהָרוֹת שֶׁסְּבִיב אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, בְּחִינַת לַה’ הָאָרֶץ וְכוּ’, כִּי הִיא עַל יַמִּים וְכוּ’. וְשָׁם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֶשֶׂר קְדֻשּׁוֹת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִכְנֹס לָהֶם בְּלֹא טָהֳרַת מַיִם, בִּרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם וּבִרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וְכוּ’. זֶה בְּחִינַת זְרִיקַת הַחִצִּים שֶׁמִּשָּׁם נִתְּנָה אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בַּיָּדַיִם שֶׁל הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, אַךְ הוּא חוֹזֵר וּמוֹשֵׁךְ הַחֵץ בַּחֲזָרָה, בְּחִינַת בִּרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וּנְתָנָהּ לָנוּ:
אות ד
אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי, כִּי לֹא בִקַּשְׁתִּי אֶבְטָח , כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל יֶתֶר, כִּי חִצֶּיךָ נִחֲתוּ בִי וַתִּנְחַת עָלַי יָדֶיךָ כַּמַּטָּרָה לַחֵץ הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ, וְהִנֵּה שְׁלֹשֶׁת הַחִצִּים צִדָּה אוֹרֶה וְכוּ’, אַשְׂכִּיר חִצִּי מִדָּם תְּפִלָּה דְּרִיכַת הַקֶּשֶׁת וְהַחִצִּים. זַכָּאָה מָאן דְּיָדַע לְזַרְקָא חִצִּים, עַד יְפַלַּח חֵץ כְּבֵדוֹ דְּסִטְרָא אָחֳרָא, כִּי חִצֶּיךָ נִחֲתוּ וְכוּ’, כִּי עֲווֹנוֹתַי וְכוּ’ כְּמַשָּא כָּבֵד. כָּבֵד מָלֵא דָּם הֵפֶךְ כָּבוֹד , שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, שֶׁהֵם בִּשְׁבִיל כְּבוֹדוֹ:
עִקַּר הַדִּבּוּר שֶׁל הָעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם הָיָה בִּזְכוּת הַצְּדָקָה שֶׁעָשׂוּ בְּנֵי אָדָם, שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה נִבְרָא הָעוֹלָם, בְּחִינַת כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, בְּחִינַת אֵלֶּה וְכוּ’ בְּהִבָּרְאָם-בְּאַבְרָהָם אִישׁ הַחֶסֶד. וְזֶה “אוֹהֵב צְדָקָה וְכוּ’ חֶסֶד ה'” וְכוּ’, עַל-יְדֵי זֶה “בִּדְבַר ה’ שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו וְכוּ'”. בְּפִיךָ זֶה צְדָקָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַיִם, בְּחִינַת שְׁלַח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּסִימָן טו בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא, עַיֵּן שָׁם כָּל הַתּוֹרָה):
מנצל את ההזדמנות ומעלה לכאן וידאו המתעד את זקני הדור הקודם
מברסלב שאת חלקם הגדול זכיתי לראות ולשמוע.
זכותם תגן על כולנו להיוושע בקרוב ברחמים גמורים ופשוטים
ללא תערובת דין כלל אמן.